Efekty i możliwości inkografii strukturalnej











Obraz przedstawia niektóre z najprostszych zastosowań.
Impast, relief, tłoczenie powstają dzięki odpowiednio przygotowanym warstwom zdefiniowanym w skali szarości przy użyciu przezroczystego tuszu.

INTERFERENCJA
Polega na odbiciu światła od kilku granic warstw o różnych współczynnikach załamania. W przypadku efektu iMOD (interferometric modulator display), zjawisko to jest wykorzystywane do kontrolowania koloru i jasności światła widzianego przez obserwatora.
W naturze spotykamy je na łuskach skrzydeł egzotycznych motyli, pawich piórach, ale także na perłach.

POŁYSK I KOLORY METALICZNE Błyszczące i matowe
Zazwyczaj w druku metaliczne efekty uzyskuje się techniką hotstampingu, która ma pewne ograniczenia – każdy kolor folii wymaga osobnej aplikacji, a gradienty nie są możliwe. My uzyskujemy to inaczej. Do pewnego stopnia możemy symulować efekt biżuterii lub medali.

EFEKTY QUASI-HOLOGRAFICZNE
Quasi-holografia to technika o ograniczonej rozdzielczości optycznej, ale dużej trwałości i niskim koszcie – nie wymaga drogich matryc. W inkografii może służyć jako znak wodny lub mikrodruk do oznaczania egzemplarzy limitowanych serii.
W tradycyjnych wydrukach giclée unikalność egzemplarza zazwyczaj potwierdzają certyfikaty i odręczne podpisy. Technika quasi-holograficzna pozwala jednak dyskretnie personalizować każdy egzemplarz już na etapie druku.
Co więcej, taka struktura może sama w sobie stanowić estetyczny środek wyrazu, otwierając nowe możliwości artystyczne. Zrozumienie jej istoty odkryje nowe horyzonty artystycznej wyobraźni.

EFEKTY LENTIKULARNE
Soczewki lentikularne są znane od lat, choć często postrzegane jako rozwiązania o ograniczonej wartości estetycznej. Klasyczne efekty quasi-3D lub animacyjne powstają zazwyczaj na drodze cyfrowego projektowania i nanoszenia obrazu na utwardzone podłoża.
W naszej technologii możliwa jest zmienna geometria rowków, co otwiera nowe zastosowania. Można np. dostosować obraz do warunków ekspozycji – kierunku światła, barw otoczenia lub akcentów świetlnych.
Rowki mogą pozostać niemal niewidoczne, a ich głębokość (amplituda) może być precyzyjnie kontrolowana dla uzyskania pożądanego efektu.
